این قهوه، تلخ است ....

پیش پرده:
نویسنده این وبلاگ از طرفداران مهران مدیری است و ساعات خوشی از عمرش را با ساخته های او سپری کرده است.آنچه در پی می‌آید بخاطر غرض‌ورزی شخصی یا کینه‌ورزی نیست صرفا  یک دل نوشته است.

سکانس اول
در سرزمین ثروتمندی زندگی می کنیم آن قدر ثروت داریم که اگر قرار باشد بین همه مان تقسیم شود جهانیان بر ما رشک می برند.اما این ثروت در اختیار دولت است و بنا به مصالح کشور! خرج می کند.دولت بخشی از سهم من و شما را از این ثروت عظیم در قالب رسانه ای به نام تلویزیون می‌پردازد به این معنی که شما می‌توانید بدون پراختن پول از برنامه هایی که توسط دولت و زیرمجموعه متبوعش صداوسیما تهیه می شود استفاده کنید.این قسمتی از سهم شماست از ثروت مملکت. تعدادی از افراد به مدد همین رسانه و پخش عمومی برای جمعیتی میلیونی صاحب شهرت می شوند و ستاره، مهران مدیری یکی از آنهاست که با سرمایه اجتماعی که به مدد صدا وسیما و کاربلدی خودش به آن دست یافته  برای من و خیلی‌ها ستاره شده است.
مهران مدیری شهرتش را مدیون تلویزیون است و تلویزیون را به طریق اولی سهم ما عوام الناس از بیت المال سرپا نگه می دارد (بگذریم از مالیاتی که گرفته می شود و در کشوری با این حجم ثروت اصولا مالیات یک چیز عجیب است) بنابراین مهران مدیری که به مدد صدا وسیما غول شده است!مدیون تک تک ماست (علل طولی و عرضی اش با شما).

سکانس دوم
کارگردانی می‌خواهد فیلم بسازد با هزار دردسر فیلم می سازد رانت ندارد بنیاد فارابی حمایت نمی‌کند هیچ کس دستش را نمی‌گیرد بالاخره یک نفر می شود تهیه کننده و فیلم می‌سازند فیلم قبل از اکران لو می‌رود کارگردان و تهیه کننده کلهم به فنا می‌روند دقت دارید که کارگردان مذکور در این سکانس، کمک دولتی نمی‌گیرد کار کلا توسط بخش خصوصی است اگر چنین کارگردانی بتواند با همه ناملایمات سرپا بماند و کار کند مدیون هیچ کدام از ما نیست او از بیت المال استفاده نکرده.

سکانس چهارم
مهرانی دیگر از نوع غفوریان سریالی می‌سازد به نام ورود ممنوع ممنوع سریال پس از پخش چند قسمت دیگر پخش نمی‌شود تهیه کننده خود مهران غفوریان است، افسرده می شود و کارش می‌کشد به همانجایی که خیلی ها می‌دانیم.

سکانس پنجم
کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد، بهمن قبادی می گوید فیلم حلالتان تکثیرش کنید فقط ببینید.

سکانس ششم
مهران مدیری خواهش می‌کند کار را کپی نکنیم، اما آقای مدیری آیا شما یک اثر مستقل با باورهای خود ساخته اید؟ سریالی که به سفارش صدا و سیما ساخته شده باشد و قرار باشد در شبکه های آن پخش شود و بعد بخاطر مسائل مادی پخشش میسور نمی‌شود  آیا خرید نسخه اصلی آن و کپی نکردنش احترام به سلیقه مدیران صدا و سیما نیست؟

سکانس هفتم
سنتوری ساخته می‌شود بازیگر نقش اولش سیمرغ می‌گیرد فیلم تحسین می شود ولی اکران نمی‌شود تهیه کننده اش از غصه جان می‌دهد و کارگردان هم از پرپر شدن اثرش زجر می‌کشد .

سکانس هشتم
برخی نمایندگان مجلس اصلاحات اعتراض دارند اعتصاب می کنند  مهران مدیری در برنامه نود شبی اش اعتصاب غذایی دروغین را به تصویر می کشد، برادر خاطرت هست؟!

 سکانس نهم
آن کسی که دریکی از روستاهای  قروه یا یک زیرزمین  در کنارک یا در در یک کلبه روستایی در حاشیه خمام زندگی می‌کند و تنها وسیله تفریحش تلویزیون است برای اینکه باز شما لبخند به لبش بنشانی چقدر باید بپردازد.


سکانس آخر
صدا وسیما با نخریدن سریال چه هدفی داشته؟صدا وسیمایی که داعیه مبارزه با فارسی وان در سر دارد چرا نباید کار پر طرفدار مدیری را هر چند گران بخرد؟ من به شما می گویم با پولی که برای این مجموعه قرا بوده پرداخت شود آقای سهیلی زاده سه تا فاصله ها می‌سازد و به خورد رو.ح و روان شما می‌دهد شاید بتواند با آوردن چند نفر بازیگر ناشناخته یا مجری زیر ابرو برداشته (که بیکار مانده اند) یک دل نوازان هم همراه آن برایتان تهیه کند
صدا وسیما  با عدم خرید قهوه تلخ در مخارجش صرفه جویی می‌کند.صدا و سیما برای دولت صرفه جویی می‌کند.
صدا وسیما با وادار کردن ورود قهوه تلخ به شبکه ویدئوی خانگی، پولی را که شما می‌توانستید برای تهیه مجموعه هایی مانند لاست،فرار از زندان، فرندز، فلش فوروارد، بیگ بنگ تئوری و ...بپردازید از جیب شما غیر مستقیم خارج کرده و به سمت خرید سریالی سوق می‌دهد که طبق هدفها و منشور برنامه ریزی این سازمان تهیه شده .
صدا و سیما با یک تیر  حداقل دو نشان می زند هم بیننده ای که رفته سراغ سریالهای استاندارد و جذاب خارجی به ترفندی زیرکانه پای اثری تلویزیون می‌نشاند و هم در مخارج خودش صرفه جویی می کند.
اصلا  اگر این رویه به مذاق دست اندرکاران صدا وسیما خوش بیاید چه؟ یعنی دیگر باید با مهران مدیری در صفحه تلویزیون سر یک ساعت معین با تکیه کلامهایی که بین همه فراگیر می شد خداحافظی کنیم؟یعنی کسی که پول ندارد قهوه تلخ را اصل بخرد نخندد؟
راستی با سه ونیم میلیارد تومان پولی که قرار بوده برای خرید قهوه تلخ پرداخت شود چند اسپری گاز اشک آور چند تفنگ پینت بال و چند عدد باتوم می شود خرید؟چند کامران نجف‌زاده می‌شود تربیت کرد؟چند تا بیست و سی می‌شود ساخت؟

پی‌نوشت: اختیار اینکه این سریال را بصورت اصل  بخرید یا نه به عهده شماست من نه به شما می گویم بخرید نه می گویم نخرید من فقط دل نوشته ام را نوشتم قضاوت و استنتاج با خودتان

۷ نظر:

nirvana گفت...

ایران نیستم، اول می‌خواستم دانلود کنم، گفتم من که ۵۰۰تا فیلم دانلودی دارم اینم روش، بعد صحبتهای مدیری رو دیدم ، تصمیم گرفتم دانلود نکنم، نه اینکه چون اون گفت، دوست نداشتم، بعد مطلب تورو خوندم، گفته بودی به همچی‌ یه جور دیگه هم می‌شه نگاه کرد انگار

باز هم دانلودش نمیکنم، دوست ندارم دنلودش کنم

Unknown گفت...

@نیروانا:دقیقا منظور اصلی این نوشته همان چیزی بود که شما اشاره کردی : جور دیگری به قضیه نگاه کردن

مداد گلی گفت...

مسئله سر قیمت سریال مهران مدیری که نبوده. و شاید اگر خیلی هم طبق اتاندارد درست شده بود و در شرایز دیگه ای بود کسی بالاش پول نمی داد و همه دانلود می کردن. اما حالا جنبه حمایت داره که همه میرن و می خرن.

Unknown گفت...

@مدادگلی: لینک خبری که از تابناک گذاشتم رو مطالعه کنید نوشته: (در این گزارش آمده بود‌ طبق صحبت‌هایی که در آخرین جلسه‌ برای توافق میان مدیران شبکه سوم سیما و تهیه‌کنندگان این سریال برگزار شده، ظاهرا از طرف مدیر شبکه سوم سیما رقم 5/3 میلیارد تومان برای خرید این سریال پیشنهاد می‌شود اما برادران تهیه‌کننده این سریال، به‌جز رقم مذکور، درآمد حاصل از آگهی‌های بازرگانی قبل و بخش میانی سریال را هم مطالبه کرده بودند که مورد تایید مدیران شبکه سوم سیما قرار نمی‌گیرد.)
مطمئن باشید اگر بغیر از مسائل مادی مورد دیگه ای داشت برای عدم پخش اینقدر تهیه کنندگان روش مانور تبلیغاتی می کردند که تقاضا برای دیدنش بالاتر بره در مورد گزینشی ساخته شدنش هم :می تونید به اصلاحی های که روش اعمال شده توجه کنید. مساله اینه که مدیران صدا وسیما تا اخر کار نظارتشون رو روی محتوای سریال داشتن تا مثلا مجوز پخش تلویزیونی رو بدن و تهیه کننده و عوامل هم مجبور به اطاعت بودن وقتی سریال با خط فکری آقایان مدیر صدا وسیما قسمت اعظمش ساخته میشه به یکباره سر قیمت به توافق نمی رسند (دبّه می کنند مسوولین صدا وسیما) خوب الان بازی صدا و سیما برد-برد هست هم سریال با توجه به سلیقه اونها ساخته شده و هم زیر بار هزینه بالای اون نرفتن .حال آنکه اگر قرار بود صرفا این سریال برای پخش ویدئویی آماده می شد مسلما کیفیت و محتوای دیگه ای داشت (شما رو ارجاع می دم به خط قرمز های سینما و تلویزیون ).

آنتونی گفت...

ذهن شما بازار آزاد رو درک نمیکنه انگار!
اگه اثر مدیری چرند باشه این جو بعد از چند وقت میخوابه و اصلن مردم دنبالش نمیرن و میرن به قول شما لاست می خرن!
اما دانلود و یا اورجینال خریدن بحث دیگس، شما اگه به هر دلیلی خوشت نمیاد نخر و نبین! میخوای ببینی باید پول بدی همه جای عالم همینطوره!
اسندلال اولتم مثه این میمونه که اگه کسی رفت تو دانشگاه های ایران که مجانیند درس خوند و پزشک شد بعد هم رفت تو یه بیمارستان دولتی کار کرد و معروف شد نباید دیگه بره واسه خودش مطب بزنه و پول دربیاره!
در کل اگه سریال به مذاق مردم خوش بیاد میخرن کاری هم ندارن به قول شما با سلیقه صدا سیما ساخته شده یا نشده، بازار آزاد همه چیزو حل میکنه

Unknown گفت...

ذهن من بازار آزاد رو درک می کنه ولی وقتی این آزادی برای همه محقق بشه!
در مورد مثالتون هم قیاس مع الفارق کردید کار در پر مخاطب ترین رسانه گروهی یک مملکت خیلی فرق داره با کاری که یک پزشک انجام میده.

masoud گفت...

روی هم رقته سریال جذابیه !!! امیدوارم موفق باشه

ارسال یک نظر

کلیه نظرات حاوی الفاظ رکیک و توهین آمیز حذف می شوند

Real Time Web Analytics